Skip to main content

PUSAT PENGAJIAN KEJURUTERAAN AWAM @ PPKA USM

PEMBELAJARAN SERVICE LEARNING MALAYSIA – UNIVERSITY FOR SOCIETY (SULAM) BAGI PPKA 2024/2025

Januari 2025 | Laman Sesawang PPKA

Pada Semester 1 sesi akademik 2024/2025, Pusat Pengajian Kejuruteraan Awam, Universiti Sains Malaysia (USM) dengan bangganya telah melancarkan satu pengalaman pembelajaran yang unik dan bermakna menerusi kursus Pengenalan Kepada Kejuruteraan Awam (EAA112). Kursus ini dirangka bukan sekadar untuk menyampaikan ilmu teori, tetapi turut mengintegrasikan etika profesional, kelestarian, dan penglibatan komuniti sebagai teras utama dalam pendidikan kejuruteraan. Para pelajar bukan sahaja didedahkan kepada asas sejarah dan teknikal bidang kejuruteraan awam, malah turut memahami tanggungjawab sosial yang membentuk peranan seorang jurutera dalam dunia masa kini.

Salah satu elemen utama kursus ini ialah pelaksanaannya yang selaras dengan inisiatif nasional iaitu Service Learning Malaysia – University for Society (SULAM), yang menggalakkan institusi pengajian tinggi menyelaraskan penyampaian akademik dengan keperluan masyarakat sebenar. Dalam inisiatif ini, hampir seratus pelajar tahun pertama telah dibahagikan kepada 20 kumpulan projek dan dibimbing oleh 17 penyelia berdedikasi. Kumpulan-kumpulan ini telah bekerjasama dengan pelbagai komuniti, agensi kerajaan, dan pihak industri bagi menangani isu-isu berkaitan alam sekitar dan infrastruktur melalui projek hands-on berasaskan prinsip kejuruteraan awam.

Menerusi pengalaman pembelajaran mendalam ini, para pelajar telah mengaplikasikan ilmu yang dipelajari di bilik kuliah untuk menyelesaikan masalah dunia sebenar, di samping membangunkan kemahiran insaniah penting seperti kepimpinan, kerja berpasukan, komunikasi, dan pemikiran kritikal. Projek yang dilaksanakan bukan sekadar tugasan akademik semata-mata, tetapi dirancang rapi untuk memberikan impak positif dan berkesan kepada komuniti, merangkumi aspek mitigasi risiko banjir, pelancongan lestari, dan kempen kesedaran alam sekitar.

Hasil projek-projek yang diketuai pelajar ini sangat mengagumkan dan memberi inspirasi. Selain menghasilkan bahan pendidikan, laporan kejuruteraan, dan kempen advokasi; pelajar turut menyumbang secara langsung kepada penambahbaikan infrastruktur komuniti serta tahap kesedaran awam. Sebagai contoh, terdapat kumpulan yang mereka bentuk sistem tadahan air bagi menangani masalah kekurangan bekalan air, manakala yang lain membangunkan alat bantu pembelajaran untuk pendidikan kejuruteraan lestari atau merangka strategi ketahanan banjir melalui penambahbaikan sistem saliran dan pengurusan sisa.

Inisiatif-inisiatif ini turut mencerminkan komitmen USM terhadap Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Menerusi projek mereka, para pelajar menyokong secara aktif SDG 4 (Pendidikan Berkualiti) melalui sesi perkongsian ilmu di sekolah dan kampung, serta SDG 6 (Air Bersih dan Sanitasi) menerusi sistem pengurusan air yang lebih baik. Projek berkaitan penambahbaikan infrastruktur, mitigasi banjir dan keselamatan pengangkutan pula sejajar dengan SDG 9 (Industri, Inovasi dan Infrastruktur) dan SDG 11 (Bandar dan Komuniti Mampan). Sementara itu, pengurusan sisa, kitar semula, dan advokasi berkaitan perubahan iklim banyak menyumbang kepada SDG 12 (Penggunaan dan Pengeluaran yang Bertanggungjawab) dan SDG 13 (Tindakan terhadap Perubahan Iklim). Tambahan pula, beberapa usaha pemeliharaan secara langsung menyokong SDG 15 (Kehidupan di Darat) dengan mempromosikan kesedaran terhadap status kawasan tersebut sebagai Rizab Biosfera UNESCO.

Dengan menggabungkan kandungan akademik dan pembelajaran berasaskan komuniti, kursus EAA112 telah membuktikan bahawa pendidikan kejuruteraan awam mampu melahirkan bukan sahaja jurutera yang berkemahiran tinggi, tetapi juga warganegara yang bertanggungjawab dan agen perubahan. Pendekatan bersepadu ini telah memberi inspirasi kepada pelajar untuk melihat diri mereka bukan hanya sebagai profesional masa hadapan, tetapi juga sebagai penyumbang kepada pembangunan mampan dan inklusif untuk semua.